Robotica

Bij robotica proberen we de leerlingen de basisbeginselen bij te brengen van programmeren en daarmee het aansturen van hardware. Het is een extra keuzevak voor leerlingen in de onderbouw. Zij mogen hier doorgaans een lesuur van een ander vak voor missen.  

Bij Robotica gebruiken we het Arduino-platform. Dit is een flexibel opgezet elektronisch platform (hardware en software) waar de leerling kan knutselen om, aanvankelijk eenvoudige projecten, tot een goed einde brengen. Met behulp van een editor wordt een programma in de chip geladen, zodat de Arduino interactie met de omgeving heeft. Alleen iemands eigen fantasie is hier de beperking, want met Arduino kun je (bijna) alles maken! 
Een paar voorbeelden :

  • Een weerstation
  • Een keyboard/synthesizer
  • Verkeerlichten voor een kruispunt
  • Een robot die botsingen met de omgeving vermijdt
  • Verlichting die je kan besturen
  • Een intelligente knuffel


Deze projecten zijn al behoorlijk ingewikkeld, maar niet onbereikbaar voor onze leerlingen. We beginnen eenvoudiger met een project waarbij de leerlingen een driekleurige led, na een druk op de knop, een van de drie kleuren laat produceren. Zoiets als Steen-Papier-Schaar, maar dan elektronisch, in een klein doosje gestopt en door de leerling zelf geprogrammeerd en in elkaar gezet; inclusief de elektronica.

De cursus robotica is door ons zelf ontwikkeld en wordt steeds verder doorontwikkeld. De leerstof is zo opgebouwd, dat de leerling er in zijn eigen tempo doorheen kan lopen, voornamelijk door zelfstudie, maar onder deskundige begeleiding. Leerlingen die robotica kiezen, worden op die manier uitgedaagd om zelfstandig, maar met een mooi leerprogramma hun projecten tot een goed einde te brengen. Dit zal gepaard gaan met euforie en tegenslagen. De leerling moet veel opzoeken en uitproberen om uiteindelijk de oplossing te krijgen die hij of zij voor ogen had.

Onze keurmerken en samenwerkingen