Een aantal jaren geleden heeft SHZG (Stichting Het Zelfstandig Gymnasium) het Honours Program voor de Gymnasia (HPG) ontwikkeld om leerlingen die een passie hebben de ruimte te geven daaraan binnen en buiten schooltijd te besteden. Hiermee sluit het aan bij de doelstelling van de school om leerlingen uit te dagen hun talenten te ontwikkelen.
Bij het HPG staat de leerling centraal. Het programma is gericht op persoonlijke groei en de ontwikkeling in zowel cognitieve, creatieve als interpersoonlijke competenties, die van nut kunnen zijn bij hun vervolgopleiding en eigen rol in de maatschappij. Het HPG bestaat in ieder geval uit één project of een combinatie van projecten van de leerling zelf. Binnen dit programma werkt de leerling aan iets wat werkelijk zijn of haar hart heeft. De leerling mag hieraan ook onder schooltijd tijd besteden. Het is de bedoeling dat de leerling voor het ontwikkelen van de competenties zeker ook buiten de school aan de slag gaat; denk hierbij aan experts, ondersteunende colleges, interviews, meeloopstage et cetera.
Leerlingen leggen hun ontwikkeling vast in een portfolio en worden in het proces begeleid door een talentcoach van de eigen school. Coaching vindt plaats vanuit het waarderend perspectief en is niet sturend. De leerling is in hoge mate zelf verantwoordelijk voor het resultaat.
In het begin van klas 4 worden de leerlingen over het HPG geïnformeerd, na de herfstvakantie gaan de geselecteerde/aangemelde leerlingen aan de slag. Halverwege klas 6 wordt het opgebouwde portfolio beoordeeld door talentcoaches van een ander gymnasium. Als het portfolio als voldoende wordt beoordeeld, volgt in maart/april een honoursgesprek met de externe beoordelaar. Iedere leerling die het HPG succesvol afrondt, ontvangt een testimonium en slaagt met honours.
De coördinator van het HPG bij ons op school is Margje Weijs, zij is te bereiken via m.weijs@gymnasiumbreda.nl