Wie naar het Stedelijk Gymnasium Breda komt, volgt de vakken Grieks en Latijn. In klas 1 t/m 3 worden beide vakken gevolgd, in klas 4 t/m 6 is één van de twee verplicht. In de lessen Grieks en Latijn komen leerlingen van alles te weten over de Grieken en Romeinen: hoe ze leefden, wat ze dachten, wat ze belangrijk vonden. Dat gebeurt op de meest directe manier denkbaar: door hun taal te leren, om zo zelf te kunnen lezen wat zij lang geleden, in hun eigen tijd, hebben geschreven.
Maar waarom zouden we dat alles tegenwoordig dan willen lezen…?
Mooi
Wat de Grieken en Romeinen ons hebben nagelaten, is in de eerste plaats gewoon heel erg mooi! Dat maakt het zeker de moeite waard om het beter te leren kennen. En dan hebben we het niet alleen over de architectuur van hun gebouwen (tegenwoordig nog overal ter wereld nagevolgd, denk maar aan het Witte Huis of het Capitool in Washington), maar zeker ook over hun verhalen en teksten: De Griekse mythen over de Olympische goden, de heldenverhalen, de spannende gedichten van Homerus, Vergilius en Ovidius. De Grieken schreven hun filosofische gedachten op over hoe de wereld in elkaar zit, de Romeinen hielden redevoeringen over hoe het Romeinse Rijk het beste bestuurd kon worden.
Nuttig
Wij gebruiken tegenwoordig nog veel van wat de Grieken en Romeinen voor het eerst hebben bedacht: ons idee van democratie komt van de Grieken, door de Romeinen is de basis van ons rechtsstelsel ontwikkeld. Zo leer je bij Grieks en Latijn over de wortels van onze eigen Westerse samenleving. Bovendien zijn in de moderne vreemde talen nog veel elementen van het Grieks of Latijn te herkennen: handig dus bij een vervolgstudie, ook als dat géén Klassieke Talen is!
Open blik
Tegelijkertijd laten de Klassieke Talen je zes jaar lang kennismaken met een wereld van meer dan 2000 jaar geleden en meer dan 2000 kilometer ver weg. Juist die intensieve aandacht voor die vreemde wereld van die andere mensen, die toch mensen waren even goed als wijzelf, maakt dat je leert om ook vanaf een afstandje na te denken over onze eigen wereld: is alles wat wij tegenwoordig maken en bedenken wel zo goed als we zelf zeggen?
Juist deze open blik naar onze eigen wereld is datgene waarvan gymnasiasten zeggen (vaak pas nadat ze hun schooltijd hebben afgesloten) dat dát de meerwaarde van hun lessen Grieks en Latijn is geweest!
En op school…?
Tijdens de les wordt de meeste tijd besteed aan het leren van de taal: woordenschat en grammaticaregels. Er wordt geoefend in het vertalen door het lezen van tekstjes, die met de jaren steeds uitdagender worden.
Die tekstjes gaan uiteraard over de Grieken en Romeinen zelf: al in de onderbouw wordt gelezen over de Griekse mythologie en de geschiedenis van de Romeinen.
De Griekse en Latijnse grammatica is behoorlijk anders dan bij de moderne talen. Dus om dat goed onder de knie te krijgen is doorzettingsvermogen nodig. Maar wie de inspanning levert, wordt beloond: het leren vertalen van Griekse of Latijnse teksten leert je tegelijkertijd om lastige vraagstukken goed te analyseren, en om zelfstandig tot passende oplossingen te komen.
Vanaf de 4e klas wordt Grieks of Latijn voldoende beheerst om de originele teksten zelf te lezen. In klas 6 wordt gespecialiseerd in één bepaalde schrijver en daar gaat dan het eindexamen over. Er moeten vragen gemaakt worden over teksten die dat jaar gelezen zijn, en een stukje originele tekst moet vertaald worden.
Bovendien wordt halverwege klas 5 of begin klas 6 de Klassieke Reis, een spectaculaire, 8-daagse reis naar Griekenland of Rome gemaakt. Daar kan ter plaatse alles bekeken worden waar je de afgelopen jaren over gelezen hebt. Het eindexamen mag dan de afsluiting zijn van jaren Grieks en Latijn, de Klassieke Reis is er de bekroning van!