Schrijf je in voor de proeflessenmiddag en doe mee! Er zijn nog plaatsen voor 19 februari!
Het kern-flexrooster is ontwikkeld vanuit de overtuiging dat leerlingen het meest gemotiveerd zijn wanneer ze zelf keuzes kunnen maken in hun leerproces. Veel van onze leerlingen laten zien dat zij deze verantwoordelijkheid goed aankunnen. Of ze nu extra willen weten over hun lievelingsvak biologie, of juist een vak zoals wiskunde willen versterken, de mogelijkheid om zelf te kiezen geeft leerlingen de ruimte om hun eigen pad te volgen.
We begrijpen echter ook dat niet iedere leerling het even gemakkelijk vindt om keuzes te maken. Daarom bieden we volop ondersteuning, bijvoorbeeld door mentoren en vakdocenten, zodat iedere leerling het beste uit zichzelf kan halen. Dit kern-flexrooster biedt daarmee niet alleen vrijheid, maar helpt leerlingen ook vaardigheden te ontwikkelen waar ze hun hele leven van profiteren.
In de gehele onderbouw is ons lesrooster verdeeld in kernlessen en flexlessen. In de kernlessen komt de basiskennis van ieder vak aan bod. Daarnaast kunnen leerlingen kiezen voor flexlessen, waarin zij zich extra kunnen verdiepen in een vak of een vakoverstijgend thema.
Leerlingen schrijven zich in voor flexlessen van een halve periode (ongeveer vier weken) of een hele periode. Er zijn vier soorten flexlessen:
Bij inschrijving wordt aangegeven hoe lang de lessenreeks duurt en wat het doel van de lessen is.
In de kernlessen zet de docent de lijnen uit en brengt enthousiasme en passie voor het vak over. Leren is een sociaal proces dat in deze lessen en activiteiten buiten de lessen wordt geborgd. Flexlessen bieden vervolgens ruimte om verbanden te leggen tussen vakken en aandacht te besteden aan culturele en maatschappelijke vorming. Onze verwachting is dat iedere leerling op zoek gaat naar verdieping of verbreding binnen één of meer vakken.
De mentor speelt een cruciale rol in het begeleiden van keuzes binnen het kern-flexrooster. Door gerichte coaching helpt de mentor leerlingen actief te blijven en hun motivatie en zelfbeeld te versterken. Feedback is daarbij een spiegel en geeft leerlingen informatie waarmee zij verder kunnen leren en handelen.
Met dit kern-flexrooster krijgen leerlingen de ruimte om hun eigen leerproces vorm te geven, passend bij hun behoeften en ambities.