We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor alle activiteiten voor groep 8-leerlingen. Nog niet alles is rond, maar je kunt nu alvast verder klikken en zien wat we zoal gaan doen. Inschrijven voor PreGym en Spaanse les is al mogelijk.
In de gehele onderbouw is ons lesrooster verdeeld in kernlessen en flexlessen. De basiskennis komt aan de orde in kernlessen per vak. Daarnaast is er de mogelijkheid om tijdens bepaalde lesuren een keuze te maken voor lessen in een bepaald vak of vakoverstijgend thema; de zogenaamde flexlessen.
Leerlingen hebben de mogelijkheid om zich voor een halve periode (ongeveer 4 lesweken) of hele periode voor de flexlessen in te schrijven voor een versterkingsles, een verdiepingsles, een verbredingsles of een verwerkingsles. Leerlingen waarvoor het compacte lesaanbod in de kernles voldoende is, kunnen kiezen uit een verbredings- en verdiepingsaanbod of een verwerkingsles. Een flexles waarin verdieping centraal staat, gaat verder in op een thema dat thuishoort binnen het vak. Een flexles waarin het over verbreding gaat, heeft als kenmerk om vakoverstijgend te werken. In een verwerkingsles gaat de leerling in een aparte (stilte)ruimte zelfstandig aan de slag met de leerstof.
Hierbij is wel een surveillant aanwezig, maar die is geen vakdocent.
In de kernlessen speelt de docent een cruciale rol om de lijnen uit te zetten voor de leerlingen en de passie en het enthousiasme voor de leerstof over te brengen. Leren is een sociaal proces, wat in de kernlessen en (buitenles-) activiteiten geborgd moet blijven. In het verbredend en verdiepend programma kan ook (meer) aandacht besteed worden aan de samenhang tussen vakken en culturele en maatschappelijke vorming. Gezien het potentieel van onze leerlingen gaan we ervan uit dat elke leerling de ruimte heeft om bij één of meer vakken op zoek te gaan naar verbreding en/of verdieping.
Een belangrijke rol in het werken in een kern-flexrooster is weggelegd voor de mentor, die een coachende rol krijgt in de keuzebegeleiding. Een goede coach zorgt dat degene die hij/zij coacht, actief wordt en blijft. Een goede coach oefent invloed uit op de motivatie en het zelfbeeld van de leerling door de feedback die hij/zij geeft.