Bevorderingsnormen Algemeen
Definities
- Voortschrijdend gemiddelde: Het gemiddelde (op één decimaal) van alle behaalde cijfers voor een vak.
- Totaal gemiddelde: Het gemiddelde (op één decimaal) van de voortschrijdende gemiddelden van alle vakken. De vakken die zijn uitgezonderd worden per leerjaar apart benoemd.
- Eindcijfer: Het door de docent bepaalde rapportcijfer, afgerond op een heel cijfer.
- Onvoldoende punt(en): Het verschil tussen het afgeronde rapportcijfer en het cijfer zes (6).
- Schooljaar: Een cursusjaar waarin een lesprogramma wordt gevolgd.
- Leerjaar: Geeft aan hoe ver de leerling in de opleiding is gevorderd. Het gymnasium kent 6 leerjaren.
- Docentenvergadering: Bijeenkomst waarbij de vakdocenten de resultaten van de leerlingen bespreken.
Algemene opmerkingen en voorwaarden
- Het overgangsrapport bestaat uit een kolom met het voortschrijdend gemiddelde en een kolom met eindcijfer.
- Voor elk vak moet op het overgangsrapport een eindcijfer staan ofwel met onvoldoende, voldoende of goed worden afgesloten.
- Over de bevordering beslist de docentenvergadering. Hierbij bestaan de volgende mogelijkheden:
- bevorderen;
- afwijzen.
- Voor een leerling die doubleert, geldt in het jaar van doubleren dat hij/zij dat leerjaar direct bevorderbaar moet zijn. Wanneer een leerling in de categorie bespreken komt, wordt deze afgewezen.
- Een leerling die tweemaal wordt afgewezen voor hetzelfde leerjaar moet de school verlaten.
- Een leerling die in een bepaald leerjaar is blijven zitten en in het daaropvolgende leerjaar opnieuw niet wordt bevorderd, moet de school verlaten.
- Het is niet mogelijk om in leerjaar 1 t/m 3 meer dan één keer te doubleren.
- Indien er sprake is van bijzondere omstandigheden, kan de rector besluiten om van de bevorderingsregeling af te wijken.
Revisie
In het geval van afwijzing van een leerling, kunnen belanghebbenden een revisieverzoek indienen bij de rector. Dit is alleen zinvol indien er nieuwe informatie is, die niet bekend was bij de bespreking van een leerling tijdens de docentenvergadering. De rector beslist, na het horen van de betreffende afdelingsleider, of er voldoende redenen zijn om een revisievergadering te houden. Indien dat het geval is, wordt de leerling nogmaals besproken aan de hand van de nieuw ingebracht informatie. De vergadering brengt opnieuw advies uit aan de rector over een mogelijke bevordering.