Eervolle vermelding voor Laurens

11 september 2019

Laurens Smulders heeft op de 51e Internationale Chemieolympiade (IChO) in Parijs afgelopen zomer nét naast het brons gegrepen. Hij kreeg wel een eervolle vermelding. De olympiade werd gehouden van 21 tot en met 30 juli aan de Universiteit Parijs, er deden 309 middelbare scholieren uit 84 landen mee en het thema was: 'Making Science together'. Laurens had een plek in het vier-koppige Nederlandse team bemachtigd door een tweede plaats op de nationale finale kort voor de zomer. Het Nederlandse team heeft verdienstelijk gescoord met percentages variërend van bijna 60 tot ruim 70%, maar desondanks dat toch maar één bronzen plak kunnen bemachtigen. Wel wonnen de Nederlanders de fotowedstrijd waarbij de opdracht was de meest originele foto's te maken over opgegeven onderwerpen. Winnaar van de olympiade was Liu He uit China.

De IChO bestaat uit een praktisch en een theoretisch gedeelte. De leerlingen onderzochten de kwaliteit en houdbaarheid van wijn. De theorietoets ging onder meer over het ontwerpen en synthetiseren van moleculaire machines. Tijdens deze olympiade was ook tijd ingeruimd voor kunst en cultuur. Zo bezochten de leerlingen het Louvre, het wetenschapsmuseum Palais de la Découverte en het Paleis van Versailles en was er een stadstoer langs de bekende hoogtepunten van Parijs. Daarnaast was er volop gelegenheid om internationale contacten te leggen en nieuwe vrienden te maken; het belangrijkste aspect van de olympiades naast het wedstrijdelement. In 2020 wordt de 52e IChO gehouden in Istanbul (Turkije). Hopelijk wordt onze school daar dan opnieuw vertegenwoordigd.

De theorietoets en de practicumtoets van deze 51e Internationale Chemieolympiade (IChO) zijn te downloaden via:

Eervolle vermelding voor Laurens