Dag van de Duitse taal

13 oktober 2022

Anlässlich des Tages der deutschen Sprache (Dag van de Duitse taal) am 11. Oktober waren vier Schüler vom Städtischen Gymnasium Breda mit Herrn Elshout, Alumnus der Universität Utrecht, in Utrecht zu Besuch. Casper (5. Klasse), Thijs, Lex und Oscar (6. Klasse) bekamen eine Führung durchs "Akademiegebouw", entdeckten Anna-Maria van Schurman und hörten Geschichten über die Aula. Dr. Barbara Mariacher führte sie ein in die Welt des Reisens, was Thema des diesjährigen Tages war, und verwöhnte mit Süßigkeiten. An beiden Tagen wurde abgeschlossen mit einem Gruppenbild mit allen Teilnehmenden.

Ter gelegenheid van de Dag van de Duitse taal organiseerde de Universiteit Utrecht op 11 oktober een unieke bijeenkomst voor gemotiveerde en geïnteresseerde bovenbouwleerlingen uit heel Nederland. Tot mijn vreugde vonden vier leerlingen van het Stedelijk Gymnasium Breda het de moeite waard om gedeeltelijk buiten schooltijd samen met enkele leerlingen van het Markland College Zevenbergen naar Utrecht af te reizen en deel te nemen aan een aansprekend minicollege over het thema "Reisen" door dr. Barbara Mariacher en een korte rondleiding door de universiteit door prof. dr. Ewout van der Knaap. Van Berlijn tot Wenen en van Goethe tot Marlene Dietrich: een reis dus door de Duitstalige landen, door de tijd en tussen stijlen en bovendien een fysieke reis naar en door Utrecht. De deelnemende leerlingen, Casper (klas 5), Thijs, Lex en Oscar (klas 6) vonden het unaniem een interessante dag, konden inhoudelijk goed meekomen en hebben bovendien kennis kunnen maken met de universiteit, het studentenleven en natuurlijk de opleiding Duitse Taal en Cultuur. Dat je als docent met zo'n fijne groep je vak kunt vieren, is echt een feest!

Zie het universiteitsblog waarin over onze leerlingen geschreven wordt: Schwarzes Brett – Alles over Duits in Utrecht | Rückblick zum zweitägigen Tag der deutschen Sprache (uu.nl).

Dag van de Duitse taal